Bremžu disks

Kopš disku bremžu sistēmas parādīšanās automašīnās bremžu disks ir kļuvis par svarīgu sastāvdaļu automobiļu rūpniecībā.

Kopā ar bremžu kluci bremžu disks veido berzes materiālu pāri, kas ir pakļauti nodilumam un kuriem ir jāiztur lielas slodzes.

Abas sastāvdaļas nodrošina bremzēšanas momentu, kas nepieciešams, lai palēninātu vai apturētu transportlīdzekli.

Bremžu disks ir disks, kas ir savienots ar riteņa rumbu, tāpēc tam ir tāda pati rotācija kā ritenim un pašai rumbai. Nospiežot bremžu pedāli, kluči piespiežas pie diska, radot berzi, kas palēnina riteņus un līdz ar to arī transportlīdzekli. Šis process rada lielu enerģijas daudzumu, un diska uzdevums ir to izkliedēt, tāpēc šī sastāvdaļa var sasniegt milzīgu temperatūru.

Bremžu diska materiāls

Bremzēšanas laikā bremžu diski tiek pakļauti lielai mehāniskai slodzei. Papildus spiediena, stiepes un centrbēdzes spēkiem tiem jātiek galā arī ar termisko spriegumu. Lai sasniegtu labākos rezultātus jebkurā bremzēšanas situācijā, ir jāpielāgo bremžu diska un bremžu kluču materiāla sastāvs. Atkarībā no transportlīdzekļa veida un pielietojuma bremžu diski var būt izgatavoti no tādiem materiāliem kā čuguns, nerūsējošais tērauds, ogleklis vai keramika. Lielākā daļa no tiem ir izgatavoti no pelēkā čuguna, kura veiktspēju uzlabo dažādu materiālu pievienošana. Molibdēna un hroma pievienošana palīdz palielināt sakausējuma izturību pret termisko plaisāšanu un nodilumu. Lielāks oglekļa saturs uzlabo spēju absorbēt siltumu.

Izmaksu dēļ keramikas vai oglekļa bremžu diski tiek izmantoti motosportā vai visdārgākajās transportlīdzekļu klasēs. Papildus mazajam svaram, augstajai izturībai un labai atsaucībai, vēl viena priekšrocība ir izbalēšanas samazināšana.

Taču samazinātās siltumvadītspējas dēļ šiem bremžu diskiem ir nepieciešami īpaši bremžu kluči, lai kompensētu šo faktoru.

Specifikācijas

Bremzēšanas laikā berze pārvērš kinētisko enerģiju siltumā. Līdz pat 90 procentiem šīs enerģijas absorbē bremžu disks un izplūst apkārtējā gaisā.

Tāpēc ekstremālos apstākļos temperatūra uz riteņu bremzēm var sasniegt 700°C. Papildus fiziskai slodzei bremžu diski tiek pakļauti arī apkārtējās vides, netīrumu, ūdens un sāls iedarbībai. Izstrādājot bremžu diskus, ražotājiem ir jāņem vērā visi šie faktori, kas rada nepieciešamību ražot dažādas disku iespējas. Pamatā izšķir viengabala un pašventilējamos bremžu diskus.

Viengabala bremžu disks ir izgatavots no viena lējuma, un tam ir tikai viens berzes gredzens. Tā kā viengabala bremžu diski siltumu izdala lēni, tie parasti ir sastopami mazo automašīnu segmentā. Smagajiem vai mehāniskajiem transportlīdzekļiem tos galvenokārt izmanto uz aizmugurējās ass, kas ir mazāk pakļauta bremzēšanas spēka slodzei. Pateicoties labākai vadāmībai, tie daļēji nomaina trumuļa bremzes.

Lielo izmēru dēļ pašventilējamām disku bremzēm ir liela siltuma uzglabāšanas jauda un tās ātrāk atdziest, pateicoties radiālajiem kanāliem, pa kuriem plūst gaiss. Šie radiālie kanāli atrodas starp diviem berzes gredzeniem. Bremžu diska griešanās izraisa “ventilatora” efektu, kas rada nepārtrauktu gaisa plūsmu caur bremžu disku.

Tā kā dinamiskais svara sadalījums starp asīm palielina bremzēšanas spēkus uz priekšējo asi, ventilējamās disku bremzes parasti tiek uzstādītas uz priekšējās ass. Tas nodrošina augstu bremzēšanas jaudu pat ekstremālos apstākļos. Atkarībā no transportlīdzekļa veida, lietojuma vai motorizācijas uz priekšējās un aizmugurējās ass var uzstādīt pašventilējamās disku bremzes.

Turklāt cietās un pašventilējamās disku bremzes var aprīkot ar spraugām vai rievām, kā arī aksiālo urbšanu. No bremzēm noņemtais materiāls, ūdens un netīrumi uzkrājas rievās vai rievās un tiek izmesti ar rotācijas kustību. Ass caurumi palielina siltuma izkliedi, taču tiem nav pašattīrīšanās efekta, jo caurumos var uzkrāties no bremzēm noņemtais materiāls.

Kādiem bremžu disku parametriem jāpievērš uzmanība

Kad bremžu disks ir jānomaina vai jāgriež no jauna?

Tas ir vienkārši: kad disks ir nolietots. Nodilums rodas polsterējuma materiāla nodiluma rezultātā, kad rodas kontakta berze. Ja diska biezums ir zem minimālā pieļaujamā parametra, ir pienācis laiks doties uz servisu. Nav iespējams noteikt, cik kilometru disks var izturēt, jo tā kalpošanas laiku ietekmē daudzi elementi: braukšanas stils, slodze un ceļa nelīdzenums ir galvenie faktori.

Transportlīdzekļa vibrācijas, ko izraisa bremzēšana

Aukstā bremžu darbība izpaužas ar mirgojošu stūri, bremzēšanas spēka maiņu vai pulsējošu bremžu pedāli. Iemesls ir bremžu diska biezuma atšķirība, kas var būt saistīta ar nevienmērīgu nodilumu un izpausties, nospiežot bremzi. Rotācijas laikā berzes gredzena nodilums aksiālo svārstību dēļ periodiski saskaras ar disku un bremžu kluci. Karsts lūzums rodas bremžu diska atgriezeniskas deformācijas rezultātā nevienmērīgas bremžu diska sasilšanas dēļ. Pārkaršanas dēļ bremžu diska berzes gredzens var nepieņemamā veidā deformēties uz āru vai uz iekšu. Šo parādību pastiprina lokālu perēkļu parādīšanās uz bremžu diska. Iespējamie cēloņi ir zems bremžu disks, nodiluši bremžu kluči un ražotāja specifikācijām neatbilstošu bremžu izmantošana.

Šī iemesla dēļ iesakām vērsties pie mūsu servisa, kur profesionāli mehāniķi sniegs visu nepieciešamo palīdzību un nepieciešamības gadījumā noslīpēs bremžu diskus.

Mūsu servisā piedāvājam kvalitatīvu Jūsu auto bremžu disku stāvokļa diagnostiku. Visas nepieciešamās procedūras veicam kvalitatīvi un laikā. Strādājam tikai ar augsto tehnoloģiju un modernām iekārtām un instrumentiem. Mūsu servisa meistari veiks bremžu disku gropi un visas darbības, lai atjaunotu bremžu disku funkcijas. Disku virpošanu veicam ar izņemšanu vai pat bez demontāžas. Mums ir iespēja virpot pat dažāda izmēra diskus.

Kā virpot bremžu disku

Mūsu speciālisti šādu darbu veikšanai izmanto dažādas metodes un aprīkojumu. Visizplatītākā ir virpošana – tam nepieciešams disku demontēt vai uzstādīt uz speciālas mašīnas, kurai nav nepieciešams izņemt bremžu disku no automašīnas. Tomēr, lai iegūtu efektīgāko rezultātu, mēs iesakām diskus demontēt.

Pati procedūra ir bojāta metāla slāņa slīpēšana, pēc kuras disks kļūst kā jauns. Šī iemesla dēļ mēs neiesakām virpot ļoti plānus diskus, jo šajā procesā tiek slīpēti no 0,25 mm līdz 0,5 mm no diska biezuma. Tas ir atkarīgs no diska nodiluma rakstura. Uz vietas esošais meistars noteiks darba nepieciešamību.

Disku virpošanas priekšrocības mūsu servisā

  • samazinās bremzēšanas ceļa garums
  • pagarina bremžu kluču kalpošanas laiku
  • novērš nepieciešamību nomainīt bremžu disku
  • uzlabo jūsu automašīnas pretslīdes un pretbloķēšanas sistēmas darbību
  • tiek palielināti bremžu diska nodilumizturības parametri un saglabāti tā tehniskie parametri.

Izmaksas svārstās no 25 eiro.

Riepu montāža un riepu tirdzniecība

Mūsu servisā veicam arī riepu montāžu. Papildus nodarbojamies ar riepu tirdzniecību.